Podnikat zvládne každý i s EET! 5 kroků, jak na to
Oběhat úřady, nastavit zálohy na pojištění, najít účetní a případně pořídit EET pokladnu. Pokud jste si mysleli, že podnikání je složité, jste na omylu. Zvlášť v dnešní době, kdy si většinu informací dohledáte na internetu. Pokud jste si řádně promysleli podnikatelský záměr, provedli průzkum trhu a zvážili finanční stránku věci, můžete se vrhnout do práce. Pro začátek si vystačíte s 5 jednoduchými kroky.
1. Registrace živnosti
Poté, co si stanovíte sídlo svého podnikání (většina začínajících živnostníků tak volí adresu trvalého bydliště), vaše první cesta povede na kterýkoliv živnostenský úřad (ŽÚ) v České republice, kde podáte vyplněný jednotný registrační formulář pro ohlášení živnosti. Nevíte-li si s formulářem, který je dostupný na stránkách každého ŽÚ rady, můžete jeho vyplnění provést až přímo na úřadě s jedním z přítomných referentů. Výhoda tohoto dokumentu je v tom, že kromě ohlášení živnosti vám zároveň zajistí registraci u zdravotní pojišťovny, na finančním úřadě i na správě sociálního zabezpečení. Správní poplatek činí 1 000 Kč. ŽÚ vám následně přidělí identifikační číslo (IČ) a předá výpis z živnostenského rejstříku. Tadá, a můžete se vrhnout do podnikání!
2. Nepodceňujte finanční úřad a placení daní
Jak již bylo řečeno výše, jednotný registrační formulář zároveň zajistí registraci na finančním úřadě (FÚ), který vám přidělí daňové identifikační číslo (DIČ). Pod tímto dále probíhá veškerá komunikace s FÚ. Vědět byste zároveň měli, že daně z příjmu fyzických osob se na základě tzv. daňového přiznání platí jednou ročně, a to s lhůtou na konci března.
3. „Socko“ a „zdravko“
Jednotný registrační formulář odevzdaný při ohlášení živnosti vás rovněž registruje u zdravotní pojišťovny a na správě sociálního zabezpečení jako OSVČ (osobu samostatně výdělečně činnou). Platby za zdravotní a sociální pojištění se platí nejčastěji formou měsíčních záloh. Pro sdělení výši záloh a bankovní údaje kontaktujte vaši okresní správu sociálního zabezpečení (OSSZ), respektive zdravotní pojišťovnu.
Položkou, na které se ani začínajícím živnostníkům nevyplatí šetřit, je rozhodně účetní, která vám za několik stovek, maximálně tisíců (dle rozsahu agendy) měsíčně dokáže usnadnit začátky, ušetřit peníze a s lecčím vám poradí.
Tzv. elektronická evidence tržeb (EET) byla v ČR zavedena v prosinci roku 2016. Ještě před ohlášením živnosti si proto zjistěte, zda se na váš obor EET vztahuje. Pokud ano, neměla by vás ani tato skutečnost odradit. Kvalitní EET pokladna pro restaurační zařízení i služby se dnes již dá pořídit za velice rozumné peníze a její pořízení vás ochrání před vysokými pokutami, které při absenci EET podnikatelům a živnostníkům hrozí.
Publikováno: 05. 08. 2018
Kategorie: Finance & práce